תעודת זכאות מחיר למשתכן

במהלך שנת 2022 הוחלט במשרד הבינוי והשיכון להקל על המשתתפים בתוכנית מחיר למשתכן (דירה בהנחה) באמצעות הקמת מערכת מקוונת חדשה ונוחה באמצעותה ניתן להגיש בקשה להפקת אישור זכאות מחיר למשתכן. המערכת המקוונת החדשה מאפשרת להוציא אישור זכאות לרכישת דירה בתוכניות השונות של דירה בהנחיה, לרבות מחיר למשתכן.

הוצאות אישור זכאות מחיר למשתכן במערכת המקוונת החדשה מייתרת את הצורך להגיע פיזית לאחד מסניפי חברות ההרשמה (אלונים, מילגם, עמידר). כדי להוציא את אישור הזכאות יש להירשם דרך אחת מחברות ההרשמה, אך השירות המקוון מיועד רק למי שאינו נדרש לצרף מסמכים. לכן, משפרי דיור שחייבים לצרף מסמכים שונים צריכים להגיש את הבקשה בסניפים של אחת מחברות ההרשמה ולא באתר המקוון. מי שנמצא זכאי יקבל את אישור הזכאות באמצעות הדואר האלקטרוני, בדרך כלל תוך 10 ימי עבודה.

מהי תוכנית מחיר למשתכן?

תוכנית מחיר למשתכן עברה לא מעט שינויים במהלך השנים. התוכנית החלה בסוף שנות ה-90 של המאה העשרים ויועדה להוריד את מחירי הדיור בישראל ולהקל על חסרי דירה לרכוש נכס למגורים. במסגרת פרויקט מחיר למשתכן המדינה משווקת קרקעות המיועדות לבנייה למגורים במכרז בו היזמים המעוניינים לזכות צריכים להציע את המחיר הסופי הנמוך ביותר לדירה (מחיר נמוך ביותר למטר רבוע), וזאת בהתאם לתנאים שנקבעו במכרז.

לאורך השנים מאז החלה תוכנית מחיר למשתכן, ובמיוחד מאז מינויו של משה כחלון לשר האוצר בשנת 2015, שווקו מגרשי בנייה רבים ברחבי המדינה. הקונים הפוטנציאליים נרשמים בהמוניהם לפרויקט מאחר שהם מקבלים סבסוד משמעותי במחיר הדירות, ופעמים רבות ההנחה לדירה המגולמת במסגרת תוכנית מחיר למשתכן חוצה את ה-200,000 ₪.

הזכאים שזוכים בהגרלות מחיר למשתכן (דירה בהנחה) נהנים מ-90% מימון על המשכנתא, כלומר כ-75% מימון משווי השוק המקורי של הנכס. מי שמשתתף בהגרלה וזוכה חייב להוכיח שיש ברשותו הון עצמי בגובה של לפחות 100,000 ₪, וסכום זה חייב להיות חלק מהעסקה. במשרד הבינוי והשיכון מחליטים באילו ערים לערוך את ההגרלות במסגרת התוכניות השונות של דירה בהנחה, ולעיתים ניתן להבחין בפרויקט חדש ללא אפשרות הרשמה מאחר שיש להמתין עד הוצאת היתר הבנייה ורק אז ההגרלה נפתחת וניתן להירשם אליה.

קריטריונים לאישור זכאות מחיר למשתכן

באופן כללי, תוכניות דירה בהנחה, ובהן מחיר למשתכן, מיועדות לכלל חסרי הדירה, ובמקרים מסוימים גם למשפרי דיור. כדי להירשם להגרלת מחיר למשכנתא יש להוציא אישור זכאות, והקריטריונים שיש לענות עליהם להוצאה אישור זכאות מחיר למשתכן הם:

  • יחידים מעל גיל 35 (רווקים, גרושים או אלמנים).
  • זוגות נשואים או ידועים בציבור.
  • חסרי דיור שאין בבעלותם דירה בשש השנים האחרונות.
  • הורים עצמאיים עם ילד אחד לפחות שטרם מלאו לו 21 שנה והוא מתגורר עם ההורה.
  • יש עדיפות מסוימת לבני המקום, אך זהו אינו תנאי חובה. בן מקום הוא אדם חסר דיור שמקום מגוריו הקבוע בשלוש השנים האחרונות או בארבע שנים מתוך עשר שנים שקדמו למכרז הוא בתחום השיפוט של הרשות המקומית שבה מתוכנן לקום הפרויקט.
  • החל מספטמבר 2017 גם משפרי דיור יכולים להשתתף בתוכנית, בהתאם לתנאים שנקבעו. משפרי דיור הם בעלי דירה בשש השנים האחרונות אשר מתחייבים למכור את הנכס הנמצא בבעלותם בתוך שנה ממועד אכלוס הדירה החדשה. משפרי דיור רשאים להשתתף רק בהגרלות על דירות שהשיווק שלהן נכשל בהגרלה הראשונה.

איך מוציאים תעודת זכאות למחיר למשתכן?

אם אתם מעוניינים להירשם לתוכנית מחיר למשתכן או לתוכנית אחרת במסגרת דירה בהנחה עליכם ללחוץ על הקישור של חברת ההרשמה ממנה אתם רוצים להוציא אישור זכאות, באופן מקוון. ניתן לבחור בכל אחת מחברות ההרשמה ויש אפשרות לעבור מחברה אחת לאחרת גם לאחר התחלת מילוי הטופס.

חברת אלונים – מוקד טלפוני 2850*, הוצאת אישור זכאות על ידי חברת אלונים.

חברת מילגם – מוקד טלפוני 6078*, הוצאת אישור זכאות על ידי חברת מילגם.

חברת עמידר – מוקד טלפוני 6266*, הוצאת אישור זכאות על ידי חברת עמידר.

הוצאת אישור זכאות מחיר למשתכן במערכת המקוונת היא הנוחה ביותר, לכן יש להירשם לקבלת האישור דרך אחת מחברות ההרשמה, כל עוד אין צורך לצרף מסמכים. את אישור הזכאות מקבלים בדואר אלקטרוני, תוך 10 ימי עבודה ועלות השירות היא 240 ₪. את התשלום מבצעים בסוף התהליך המקוון להוצאות אישור הזכאות.

תהליך בדיקת הזכאות לדירה במחיר למשתכן

לאחר מילוי הבקשה המקוונת באתר של אחת מחברות ההרשמה, נציגי החברה בודקים את הבקשה ומוודאים כי אין צורך במסמכים נוספים. הבקשות מועברות באופן אוטומטי לבדיקת משרד הבינוי והשיכון והן מתבצעות מול מאגרי מידע ממשלתיים ובאמצעות חברות חקירה. בסיום שלב הבדיקה ואימות הנתונים מפיקים תעודת זכאות והיא נשלחת למגיש הבקשה.

מסמכים נדרשים (רישום לא מקוון)

  • תעודת זהות + ספח.
  • תעודת גירושין והסכם גירושין (גרושים מתחת ל-10 שנים).
  • הורים עצמאיים נדרשים לצרף תעודת גירושין, הסכם גירושין עם תוקף פסק דין, תצהיר מגורים ללא אדם ידוע בציבור.
  • ידועים בציבור נדרשים לצרף הצהרה של זוג בדבר היותם ידועים בציבור המאומתת בפני עו"ד, או תעודת זוגיות או תעודת חיים משותפים.
  • אישורים על נכות.
  • משפרי דיור נדרשים להציג אחד מהמסכים הבאים: חוזה מכירה, חוזה רכישה, נסח טאבו, צו ירושה.

למה כדאי לעבור את התהליך עם יועץ משכנתאות מומחה?

נכון, אפשר למלא ולהגיש בקשה להוצאת תעודת זכאות מחיר למשתכן באופן עצמי וללא אנשי מקצוע. יחד עם זאת, עליכם לזכור כי מעבר להגרלה המאפשרת לכם לרכוש דירת מגורים במחיר מופחת עליכם לקחת משכנתא, וחשוב לקבל ייעוץ מיועץ משכנתאות חיצוני המייצג את האינטרסים שלכם בלבד.

יועץ משכנתאות פרטי מלווה אתכם לכל אורך תהליך לקיחת המשכנתא ורכישת הדירה, ובנוסף הוא חוקר לעומק את הצרכים הייחודיים שלכם ומנתח את יכולת ההחזר שלכם על מנת להתאים לכם את תמהיל המשכנתא היעיל והנכון ביותר עבורכם. בנוסף, היועץ עורך מכרז בין הבנקים ומשיג עבורכם את הריביות והתנאים הטובים ביותר על מנת לחסוך לכם עשרות עד מאות אלפי שקלים.

 

שחר כרמון מנכ"ל פריים משכנתאות

שחר כרמון מנכ"ל פריים משכנתאות

המייסד ומנכ”ל פריים משכנתאות, משנת 2006. אחד החלוצים של ענף ייעוץ המשכנתאות בארץ. בעל BA במנהל עסקים, מרצה בתחום המימון. מעבר לשעות העבודה אוהב לשחק כדורסל וסנובורד.
נראה לנו שהשתכנעתם

קראנו, הבנו, רוצים להתחיל בתהליך
לחצו על המוצר הרצוי

מאמרים נוספים
בודק...